Batáty: Neodolatelná sladká alternativa ve vaší kuchyni

Batáty

Batáty jsou oblíbenou a zdravou potravinou po celém světě. Tyto sladké brambory mají vynikající chuť a jsou bohaté na živiny, jako jsou vitamín A, C a B6, vlákninu a draslík. Batáty lze připravit mnoha způsoby od pečení po vaření a jsou skvělým doplňkem jakéhokoli jídla. V tomto článku se podíváme na původ batátů, výhody pro zdraví a některé recepty, které si můžete vyzkoušet!

Historie batátů

Batáty, hlavní zdroj sladkých brambor, se původně objevily v oblasti Střední a Jižní Ameriky před více než 5 000 lety. V té době byly batáty nejen součástí místní kuchyně, ale také byly používány jako léčebný prostředek pro různé nemoci a nedostatky. V 16. století přiváželi Portugalci batáty do Afriky a Indonésie, kde si rychle získaly popularitu a staly se důležitou plodinou v těchto oblastech. Na počátku 18. století se batáty dostaly na jihovýchod Spojených států amerických, kde se staly populárním jídlem pro otroky dovážené ze Západní Afriky. Dnes je sladký brambor oblíbenou potravinou po celém světě - od Asie a Africe po Evropu a Severní Ameriku - a využíván je k vaření mnoha druhů pokrmů.

Pěstování batátů

Batát nebo sladká brambora je v mnoha zemích oblíbeným druhem kořenové zeleniny. Pěstování batátů je poměrně snadné a rostliny lze sklízet po několika měsících od výsadby. Batáty vyžadují hlubokou, dobře odvodněnou půdu s neutrálním pH a slunné stanoviště. Pokud jsou podmínky ideální, mohou rychle vyrůst a produkovat hojné množství sladkých plodů.

Při pěstování batátů je důležité dodržovat správný postup. Rostliny by se měly sázet do propustného substrátu, který umožní kořenům rychlý růst. Během vegetačního období je potřeba pravidelné hnojení dusíkatými hnojivy, aby se urychlil vývoj listů a kořenové soustavy.

Jedním z nejdůležitějších aspektů při pěstování batátů je řádná údržba rostlin. Je nutné pravidelně pleťovat a uvolňovat půdu kolem kořenů, aby se zabránilo zavedení nechtěných konkurentů o živiny.

Když jsou plody batátů zralé, mohou být sklizeny. Batáty by měly být uloženy na chladném a suchém místě, aby se zabránilo rozmnožování plísní a hub.

Vzhledem k vysoké výživové hodnotě jsou batáty oblíbenou potravinou po celém světě. Proto pokud máte dostatek místa a vhodného prostředí, je pěstování batátů skvělým způsobem, jak si zajistit čerstvé a chutné dary přírody.

Výživové hodnoty batátů

Batáty jsou vynikajícím zdrojem vitamínů, minerálů a vlákniny. Jedna porce batátů obsahuje více než dvojnásobek denní doporučené dávky vitaminu A, který je důležitý pro správnou funkci očí, kůže a imunitního systému. Obsahují také vitamíny B6 a C, které podporují nervový systém a metabolismus energie.

Batáty mají také vysoký obsah draslíku, hořčíku a železa. Draslík pomáhá udržovat zdravou srdeční činnost a reguluje hladinu tekutin v těle. Hořčík je důležitý pro svalovou funkci a metabolismus glukózy, zatímco železo pomáhá při tvorbě hemoglobinu, což je látka ve krvi nezbytná pro přenos kyslíku do tkání.

Navíc jsou batáty vynikajícím zdrojem vlákniny, která pomáhá udržet trávicí trakt v kondici. Mezi další výhody patří nulový obsah tuku a cholesterolu. Protože jsou tak bohaté na živiny, jsou skvělou volbou pro každodenní stravu i jako součást vyvážených diet.

Různé druhy batátů

Batáty jsou sladké, šťavnaté a lahodné plody, které vyrostou z podzemních hlíz. Jedná se o rostlinu původem z tropických oblastí Jižní Ameriky a Karibiku, která však dnes roste po celém světě. Existuje mnoho různých druhů batátů, které se liší barevností a chutí. Například bílé batáty mají jemnou chuť s lehce sladkým podtextem, oranžové batáty jsou výborně sladké a červenofialové batáty mají bohatší a nasládlou chuť s jemným aroma. Druhy batátů se také liší velikostí i tvarem - mohou být kulaté nebo oválné. Batáty jsou vhodné pro přípravu různých pokrmů - mohou být vařené, pečené, smažené nebo grilované a používají se ve slaných i sladkých receptech.

Příprava batátů

Příprava batátů nebývá složitá záležitost, avšak správnou technikou můžeš dosáhnout dokonalého výsledku a naplnit chuťové pohárky. Začni tím, že si dobře omyješ batáty pod tekoucí vodou a osušíš je utěrkou. Poté je nakrájej na plátky nebo kostičky o stejné velikosti, aby se rovnoměrně upekly. Pokud chceš dosáhnout křupavosti, napař je po dobu 5-7 minut. Poté můžeš pokračovat v pečení ve vařící troubě s trochou oleje při teplotě 200 stupňů Celsia po dobu 20-25 minut, dokud nejsou krásně zlatavé a měkké uvnitř. Přidáním koření (např. koriandr, paprika či skořice) můžeš zvýraznit jejich sladkost a vytvořit tak unikátní chuťový zážitek.

Recepty s batáty

Batáty jsou superpotravinou, která nabízí mnoho možností při přípravě jídel. Můžeš je grilovat, smažit nebo péct v troubě. Dnes se podíváme na tři jednoduché recepty s batáty.

1) Pečené batáty s feta sýrem a červenou cibulí: Pokrájej batáty na menší kousky, rozmixuj olivový olej s rozdrceným česnekem a napojením soli a pepře. Poté smaž kousky batátu v oleji a dej je na pekáč pokrytý pergamem. Přidej nadrobno nakrájenou červenou cibuli a pokapej strouhaným fetou. Pekl bych 25 minut na 200 stupních Celsia.

2) Batátové hranolky: Oloupeme a nakrájíme sladké brambory do tenkých proužků. Hranolky naložte do mísy s olivovým olejem, soli a pepřem, poté míchejte, dokud nebude každá hranolka oblepena olejem. Hranolky pak uložte na plech vyložený pečícím papírem a pečte přibližně 20-25 minut při teplotě 220°C.

3) Batátový salát se špenátem a kozím sýrem: nasekej sladký brambor na menší kostky a smaž je do zlatova v oleji. Umyj špenát, osuš ho a nakrájej ho na hrubé kousky. Oříškovou směs připravte v mixéru - smíchejte sušené ovoce, ořechy, med a sůl. Špenát položte do salátové mísy, přidej batáty a kozí sýr, pokapej hořčičným dresinkem nebo citronovou šťávou. Posledním krokem je ozdobit salát oříškovou směsí.

Tyto tři recepty jsou ukázkami toho, jak může být použití batátu různorodé a chutné. Dobrou chuť!

V závěru tohoto článku lze konstatovat, že batáty jsou skvělou alternativou k běžným bramborám. Kromě své vynikající chuti nabízejí také mnoho zdravotních výhod, jako je například nižší glykemický index a vyšší obsah vitamínů a minerálů. Navíc jsou velmi univerzální a mohou být použity v různých receptech od sladkých dezertů po slané pokrmy. Pokud jste ještě neochutnali batáty, rozhodně byste měli uvažovat o jejich začlenění do vaší stravy.

Publikováno: 17. 10. 2023

Kategorie: kuchyně

Autor: Adéla Kopecká

Tagy: batáty | sladké brambory